Blogger Templates

ISLAM IS THE WAY OF LIFE

Daisypath Friendship tickers

Saturday, June 16, 2012

JANGAN BOHONG

Pembohong akan membohongi orang lain buat pertama kalinya dan akhirnya akan menipu diri sendiri. (Hamka)

ada pendakwah yang mungkin mengambil sikap " saya sudah sampaikan, maka selesailah tanggungjawab saya. Jangan tanya apa yang saya sendiri telah buat." 

wahai para sahabat..adakah begini sikap kita??maka saya katakan disini sikap kita adalah salah!!ALLAH berfirman :

"Wahai orang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? (Itu) sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa yang tidak kamu kerjakan." (Surah as-Saff: Ayat 2-3)

Imam Ibnu Katsir didalam tafsirnya ada menyebutkan sepotong hadis Rasulullah. Sabda baginda:

"Tanda orang munafik ada tiga; Apabila berbicara ia dusta, apabila berjanji ia menyalahi janji dan apabila dipercayai ia berkhianat."

benar wahai sahabat..kita memang terlepas daripada tanggungjawab dalam menasihati sesama muslim namun adakah tepat tugasan kita sebagai pendakwah jika kita sendiri tidak melakukan dakwah yang kita laksanakan??

andai ada yang berkata kepada kita "eleh ko pun sama je ngan aku"..maka pastikan selepas kita menasihati orang lain kita turut terikut akan nasihat yang kita berikan..maka kita akan sama-sama berubah ke arah yang lebih baik...^_^

'Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)'(Surah al-Ahzab, ayat 21)

wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment